Een paar stoelen en tafel, een koffiezetapparaat, iemand achter de bar en natuurlijk een ruimte om dit alles een plek te geven. Een café beginnen is niet voor iedereen weggelegd maar wie eraan begint, staat een groot avontuur te wachten. Er zit veel werk in maar je krijgt er een hoop liefde en energie voor terug. Maar om een café echt goed te laten lopen zijn er een paar noodzakelijke voorzieningen nodig. Deze lijken eerst instantie niet de meest belangrijke, maar op lange termijn maken ze het grootste verschil. Uiteindelijk wil je indruk maken op de gast en dat gebeurt door onopvallende maar belangrijke toepassingen in het bedrijf.

Goed sanitair

Een bezoek aan het toilet is voor een gast iets wat vanzelfsprekend is in een café, maar de ervaring van het sanitair maakt vaak onbewust veel indruk achter. Zeker wanneer dit niet op orde is, wordt het voor een gast minder aantrekkelijk om terug te komen. En het werkt ook de andere kant op, wanneer het sanitair spik en span is, doet dit een gast heel goed. Het geeft een schoon gevoel, het maakt het bezoek aan het café een stuk aangenamer en het moedigt ook aan om nog even te blijven zitten.

Deuren

In een café draait bijna alles om gebruikersvriendelijkheid. Hoe aangenamer het voor de gast is om aanwezig te zijn in de ruimte, hoe beter de ervaring zal zijn en hoe eerder iemand terug komt. Hoe vaker dit gebeurt, hoe meer gasten er op het café af komen! Deuren zijn natuurlijk onmisbaar in een café, maar hoe deze gebruikt worden valt erg op voor gasten. Mensen lopen namelijk in en uit. Wanneer een deur dichtslaat is dat erg storend voor de gasten die dicht bij de deur zitten. Daarom kenmerkt een goed café zich door het gebruiken van een deurdranger. Deze zorgen ervoor dat een deur zacht dichtgaat. Qua geluid maakt dit een enorm verschil. Als je er eenmaal gebruik van maakt, wil je eigenlijk niet meer terug.

Voorzieningen

Zorg dat er voor elk soort gast de juiste voorzieningen zijn. Afgestemd op het publiek kan je hier rekening mee houden maar het is altijd goed om voor elke doelgroep wat te hebben, zoals speelgoed voor jonge kinderen, een plek om te verschonen, maar bijvoorbeeld ook de toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel.

Werkkleding

Het personeel is eigenlijk het visitekaartje van een café en goede werkkleding het ontwerp ervan. Leuke en nette werkkleding doet niet alleen de werknemer goed, maar ook de gasten.